Інклюзивна освіта

ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

15 грудня 2021 року, затверджено Порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти – можливість організації інклюзивного навчання доступна на всіх рівнях освіти. До підходів визначення особливих освітніх потреб у 2021 році були внесені кардинальні зміни. Тепер особливі потреби пов’язані з труднощами у навчанні, а також характером цих труднощів, що дозволить забезпечити підтримку для більшості дітей.

Порядок визначає організаційні засади інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами за очною, заочною та дуальною формою здобуття освіти.

Документом передбачено:

  • організаційні засади вступу та навчання осіб з особливими освітніми потребами та створення інклюзивного середовища; 
  • можливості для навчання в доступних форматах; 
  • вимоги щодо адаптації  територій, будівель, споруд і приміщень гуртожитків для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення; 
  • права на спеціальний навчально-реабілітаційний супровід і розумне пристосування;
  • створення навчально-реабілітаційних підрозділів або команд психолого-педагогічного супроводу;
  • можливості для забезпечення на території закладу фахової передвищої освіти соціальних послуг, зокрема супроводу під час інклюзивного навчання, фізичного супроводу осіб з інвалідністю та навчання жестовою мовою.

Інклюзивне навчання на інших рівнях освіти здійснюється за порядками: 

  • організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти;
  • інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах вищої освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти.

Стаття 20 Закону України Про освіту. Інклюзивне навчання

1. Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

2. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку.

Спеціальний клас та/або група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом.

Заклади освіти створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.

Заклад освіти відповідно до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткові послуг, а також допоміжних засобів для навчання.

3. З метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткові послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри.

4. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.

5. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.